Відкрито новий сезон DFJ 2012
12-го листопада розпочався новий сезон програми «Журналістика цифрового майбутнього» (Digital Future of Journalism). За ініціативи фонду Рината Ахметова «Розвиток України» в МШЖ вже шостий рік поспіль українські журналісти навчатимуться роботі з новими медіа під керівництвом міжнародних спеціалістів.
«Тепер мало бути візіонером і знати про медіа. Тепер треба вміти використовувати їх» — ці слова директора Могилянської школи журналістики Євгена Федченка стануть імперативом для 25 учасників програми DFJ на наступні вісім місяців. І, тоді як з кожним роком роль нових медіа у журналістиці і зокрема, у журналістиці українській, зростає, цього року програма є актуальною як ніколи раніше: українські журналісти все більше послуговуються соціальними медіа та мобільним Інтернетом. Про це свідчать перші медійні вибори в Україні: недавні парламентські вибори широко висвітлювалися у соціальних мережах з хештеґом #vybory2012.
На медійні вибори звернув увагу і американський мультимедіа продюсер Девід Лафонтейн, лекцією якого розпочалася цьогорічна «Журналістика цифрового майбутнього»: «Я спостерігав за тим, що українські онлайн-журналісти робили під час виборів. Вони використовували Твіттер, інтерактивні мапи, візуалізацію даних — а ці речі були науковою фантастикою три–чотири роки тому. Коли я вперше приїхав до України п’ять років тому і розповідав студентам про смартфони, вони дивилися на мене, ніби я з Марсу. Проте зараз в аудиторії в кожного є смартфон. Тому зараз, коли постійно з’являються нові технології, головне для журналіста — вміння адаптуватися до них». Саме за цим вмінням журналісти приходять на DFJ.
«Еволюцію української журналістики видно на прикладі тих, хто вступає на програму DFJ, — каже Євген Федченко. — Ті, хто потрапляють до нас на програму, хочуть бачити кардинальні зміни у своїх структурах. Це є проактивна частина журналістського середовища в Україні, яка намагається думати по-новому. І ця програма якраз дає інструментарій для втілення цих ідей».
Цього року охочих отримати цей інструментарій було особливо багато. Виконавчий директор школи Руслан Дейниченко каже, що цьорічний набір учасників на програму DFJ був найбільш масовим: на одне місце претендували п’ятеро осіб. Така популярність програми не дивує з огляду на її визнаність і практичність в сучасній журналістиці. «Ми хочемо їм дати такі інструменти, знання і навички, які б допомогли не стільки їм особисто, скільки їхнім медіа, пройти період адаптації від традиційної журналістики до журналістики нової, для того, щоби вони могли бути успішними на ринку. Це і є мета нашої програми» — каже про DFJ Руслан Дейниченко.
Цьогоріч спільнота DFJ поповнилася на 25 журналістів з провідних українських медіа, серед яких
інформаційна агенція УНІАН, телеканали «1+1», «ТВі», «5-й канал», журнали «Корреспондент», «Коммерсантъ», «Український тиждень», «Деньги», «Натали», інтернет-видання «Телекритика», портали «Інфорпорн», tsn.ua, tochka.net, УА-Футбол, delo.ua, lb.ua, газета «Газета по-українськи» та інші. Учасниками програми стали також журналісти з регіональних телеканалів ZIK (Львів), «Град» (Одеса), та газети «Коло» (Полтава). Для цих журналістів, які пройшли нелегкий відбір, програма DFJ є більше, аніж просто навчанням. Це також нові контакти і членство в сім’ї DFJ. Керівник проекту «Журналістика цифрового майбутнього» Олександр Власенко наголосив, що відмінністю проекту від інших є сімейні традиції програми.
Євген Федченко сподівається, що цьогорічний набір буде продуктивним: «Хотілося б, щоб цей рік був настільки ж ефективним, якими були минулі роки. І, як завжди, ми очікуємо, що це буде процес не просто отримання знань, але й процес негайного їх використання. В попередні роки нам дуже імпонувало, коли вранці слухачі щось вивчали, а вже ввечері це було видно на їх сайтах.»
На відкритті нового сезону DFJ виступила і директор школи журналістики Університету Кентукі Бет Бернс. Вона розповіла про проблему журналістської освіти у США, де школи не встигають змінюватися відповідно до змін у професії, викликаних новими технологіями. Тепер, за словами Рут, не достатньо добре писати, треба ще й орієнтуватися в мультимедійних платформах, розуміти основи медіабізнесу, працювати з контент-менеджментом. Це є викликом для шкіл, адже їх викладачі, які мають великий досвід роботи у традиційних медіа, мають навчати роботі з новими медіа, а це те, з чим ніколи не працювали. Тож американські журналістські школи змушені платити за навчання своїх викладачів. Америці бракує таких програм, як «Журналістика цифрового майбутнього».
На вступній лекції Девід Лафонтейн розповів про тренди в сучасній цифровій журналістиці і практичність соціальних медіа зокрема. Основною тенденцією в професії за останні роки Девід назвав постання онлайн-журналістики, яку суттєво змінили онлайн-відео, соціальні медіа і мобільний Інтернет. Практично використовувати ці технології учасники програми DFJ будуть разом з Девідом в рамках першого модуля. А протягом наступних 8 місяців на них чекає робота з web 2.0, графікою, аудіо, відео, економікою медіа, а також практика за кордоном.
Фото з першого дня навчання першого модуля DFJ 2012
Ольга Сняданко
Фото: Ольга Вишневська
12 листопада 2012 @ 15:43