Завершився перший тренінг для футбольних коментарів у МШЖ

14-15 грудня у Могилянській школі журналістики відбувся перший тренінг для футбольних коментаторів. Для участі було відібрано 15 хлопців. Серед них – колишні гравці молодіжного складу ФК «Одеса», ФК «Динамо Київ», ФК «Олімпік» (м. Фастів), майбутні журналісти та інші. Тренінг провели британський футбольний коментатор Тім Вайт і український спортивний журналіст Микола Васильков.

image

Тренінг включав як теоретичну, так і практичну частини. Заняття розпочались з секції, присвяченої постановці голосу. Тім Вайт пояснив, що футбольний коментатор має бути експресивним, а його голос – привертати увагу. «Не розраховуйте, що всі сидять прикуті до екранів. Ви повинні звучати так, аби навіть той, хто випадково проходить повз телевізор, захотів сісти і дивитись футбол», – додав британець. За його словами, від футбольного коментатора багато в чому залежить успіх телевізійної або радіо трансляції.

Учасники тренінгу також отримали практичні поради щодо підготовки до матчу, зокрема, пошуку інформації і проведення власного дослідження. Перед грою коментатор повинен ознайомитись зі статистикою двох команд, яка доступна на сайті УЄФА. На кожного гравця, тренера та рефері готується окремий прес-кіт або профайл з фотографіями, спортивною біографією та статистикою. Під час матчу коментатор робить нотатки-підказки, і Тім Вайт поділився власним секретом. Він розробив свою систему скорочень, і всі важливі моменти матчу позначає у таблиці на дві колонки, кожна з яких відповідає одній з команд.

Тім Вайт розповів про особливості коментування на телебаченні і радіо. На відміну від телебачення, де картинка говорить сама за себе і не потребує додаткового опису, на радіо коментатор повинен детально пояснювати, що відбувається на полі. Тім Вайт наголосив на тому, що слово «коментування» походить від «коментар», а отже, професія футбольного коментатора вимагає значної кількості аналітики, прогнозів і обґрунтованих коментарів. Саме цього часто бракує українським фахівцям, які здебільшого обмежуються описом ситуації на полі.

image

Попри те, що тренінг був розрахований на майбутніх футбольних коментаторів, отримані знання можна також використовувати у спортивній журналістиці, оскільки ці дві сфери є суміжними. Під час занять окремі секції були присвячені правилам телевізійного репортажу й інтерв’ю.

Частина занять проходила на НСК «Олімпійський», візит куди став можливий завдяки сприянню Федерації футболу України в особі її Президента Анатолія Конькова та державного концерну «Спортивні арени України». Микола Васильков, співвикладач тренінгу, провів екскурсію і познайомив учасників з реальними умовами роботи коментаторів. Хлопці побували на медіа трибуні, де зазвичай працюють коментатори та журналісти, і дізнались про всі технічні особливості роботи.

Микола Васильков, маючи значний досвід у спортивній журналістиці, розповів про основні типи телевізійних продуктів у цій сфері: новини, репортажі, авторські програми. «Чим більше цікавих кадрів, ракурсів і героїв у ваших матеріалах, тим вищий рівень програми і тим вона цікавіша. Зараз футбол розрахований не тільки на чоловіків від 18 до 60 років. Футбол стає масовим, він популяризується. До екранів прикуті дружини фанатів, діти, люди старшого віку, і треба орієнтуватись також на їхні інтереси», – зазначив Микола Васильков. Журналіст проаналізував основні спортивні програми в українському телепросторі і пояснив, що майбутнє – за новими креативними форматами й Інтернет-телебаченням, що набирає обертів в Україні.

Кожна секція завершувалась практичним завданням. Учасники тренувались начитувати скрипти телевізійних сюжетів як диктори. Потім вони повинні були підготуватись до інтерв’ю на радіо, де виступали б у ролі експертів. Так, кожен з хлопців відповідав за певну серію на Чемпіонаті світу з футболу.

Та найважливіше, що всі учасники пройшли справжню коментаторську практику. На другий день тренінгу кожен з них коментував цілий тайм футбольного матчу «Спартак» - «Зеніт». Напередодні вони мали підготуватись, використовуючи отримані поради тренерів. «Я був приємно здивований рівнем знань, з якими до нас прийшли учасники. У них ніколи не було коментаторського досвіду, і я очікував, що їхній рівень буде набагато нижчим. Тому перший успіх у коментуванні – це часткова і їхня заслуга, а не лише наша, як викладачів», – зазначив Тім Вайт. Більше того, всі учасники тренінгу отримали пропозицію взяти участь у відборі коментаторів для спортивної телекомпанії «Повєрхность». У майбутньому хтось з них співпрацюватиме з каналами «Спорт 1», «Спорт 2» і коментуватиме футзальні матчі.

image

«Я впевнений, що четверо чи п’ятеро хлопців з першої групи зможуть побудувати кар’єру футбольних коментаторів, якщо отримають трохи більше досвіду і підготовки. Більше того, у них є всі шанси працювати на загальнонаціональних каналах. Решта хлопців цілком можуть працювати як радійні футбольні коментатори, оскільки робота на радіо – трохи легша, порівняно з телебаченням», – підвів підсумок Тім Вайт.

image

Подібні тренінги будуть проводитись у майбутньому. Подальша співпраця з Федерацією футболу України, Об’єднанням футбольних клубів «Перша професіональна ліга України» і медіа партнерами може перерости у масштабніший проект – річну програму для спортивних журналістів.

Медіа партнерами тренінгу виступили Об’єднання футбольних клубів «Професіональна футбольна ліга України» і провідні спортивні медіа, серед яких: ЧЕМПИОНАТ.com, SPORT.ua, UA-Футбол, FANAT.ua, 11на11, Обозреватель, Hotsport, SPORTinform. Інформаційними партнерами також були Телекритика і Mediasapiens.

Слідкуйте за оновленнями на сайті Могилянської школи журналістики і у Фейсбуці. Повний фотозвіт також шукайте на сторінці Школи у Фейсбуці.


18 грудня 2013 @ 15:51

коментарів поки немає